Sådan får du en optimal søvn så du kan fungere til hverdag

Søvn er vigtigt, og det er altafgørende for, at du kan have et sundt liv og en velfungerende hverdag. Manglende søvn er nemlig forbundet med at blive hurtigere og lettere irriteret, sur og tvær. Men det er altså også forbundet med forskellige helbredsproblemer- og risici. Det er altså noget, du skal tage seriøst, og du kan forsøge dig med forskellige tilgange, hvis du aktuelt sover dårligt og søger gode råd til bedre søvn.

Er det sengen, madrassen eller puden?

Det første du med fordel kan tjekke er din seng, madrassen eller din pude. Det kan være synderen, der er med til at gøre, at du sover dårligt. Måske ligger du for hårdt? Måske er din pude for høj? Det kan også være, at du ligger for blødt. Der er heldigvis noget at gøre ved alt dette, og det er bare med at finde frem til kernens problem. Det er vigtigt, at du finder ud af, hvad det kan være, der gør, at du ikke får en optimal nattesøvn, så du kan udbedre dette.

Meditation og mindfulness

Meditation og mindfulness er redskaber, du kan forsøge dig med, der kan påvirke din psyke positivt. Det kræver noget af det, hvor du skal sætte dig ind i, hvordan det foregår. Du kan forsøge dig med forskellige øvelser eller programmer. Det kan være, at nogle øvelser fungerer bedre end andre. Der er også mange der tror på forskellige redskaber, og det skader naturligvis ikke at forsøge dig med dem. Drømmefangeren skaber ro i hjemmet, og hvis du hænger dem op, kan de skabe en bevidsthed om den positive effekt, de har til hensigt at skabe. Prøv med en eller flere – måske ubevidstheden og bevidstheden kan skabe en positiv forskel for dig. Ametyst giver gode drømme – en lille fin sten, som andre ligeledes tror kan være med til at skabe denne positive forandring. Du kan søge mere på det og klikke ind via de to links, hvis du ønsker at læse mere om det.

Slip elektroniske skærme og undgå drikke med koffein inden sengetid

Og så er et godt tip, at du altid skal undgå at anvende elektroniske skærme der lyser mindst en time inden sengetid. Lysende skærme får ikke din hjerne til at slappe af, som den bør, når det bliver mørkt, og du skal blive træt. Af samme grund bør du ikke drikke noget, der indeholder koffein, da dette blot vil virke opkvikkende.